Friday, May 8, 2009

petua2 dari arpah

arpah dgn sudinya telah bg petua2 ni kat ak.. dgn sukacitanya,ak nk kongsi ng korg.. suka ati korg la nk ikut/x, sbb.. ak pon xikut... hehe


petua2 untuk mendapatkan kulit muka & wajah yg cantek,putih bersih....
Makanan Sehat
Hindari atau kurangi makanan yang bisa menyebabkan wajah berjerawat dan kulit muka berminyak. Contohnya coklat, kentang goreng, pizza, dan minuman soda. Banyak makan sayuran dan buah-buahan akan mendukung untuk memiliki kulit yang sehat. Buah-buahan yang mengandung banyak vitamin,menyehatkan kulit.


Olah Raga dan Minum Air Putih
Mengkonsumsiair putih minimal delapan gelas sehari dan berolah-raga teratur dapat mempengaruhi kesehatan kompleksi kulit wajah. Kerlancaran darah yang lebih tinggi bisa memberikan kecerahan terhadap wajah. Olah-raga dan minum air putih yang banyak membuat badan lebih fit dan enerjik serta mengurangi stress.


Lindungi dari Matahari
Penting sekali untuk melindungi wajah dari sinar matahari. Oles wajah dengan krim sunscreen atau sunblock. Kelebihan sinar matahari terhadap kulit muka, bisa menyebabkan keriput dini, kanker kulit, kerusakan kulit,kulit terbakar memerah, dan bahkan mengakibatkan bibir kering. Untuk mencegah kerusakan-kerusakan tersebut, pakai krim sunscreen dengan kekuatan SPF 15 atau lebih.


Cuci Muka Sebelum Tidur
Biasakan bersihkan wajah sebelum tidur. Jangan sampai tidur dengan wajah kotor dengan make-up. Pilih sabun muka yang cocok. Setelah membersihkan muka dengan sabun, oles krim moisturizer. Sekali minggu, gunakan masker muka yang cocok bagi tipe kulit dan biarkan selama kurang lebih 15 menit.Masker muka mampu menyerap kotoran-kotoran lama yang menempel di kulit muka dan mengecilkan pori-pori. Selalu gunakan air hangat untuk membilas muka, air panas bisa mengeringkan kulit.


Tidur yang Cukup
Jika tidur cukup, 8 jam setiap malam, bangun pagi badan terasa segar. Tidur yang cukup bisa menambahkan energi dan otomatis wajah akan cerah bebas dari lingkaran hitam dibawah mata.

hilangkan kedut di muka
Selain dari menghilangkan kedut di muka, ada juga amalan yang boleh dilakukan supaya muka akan sentiasa kelihatan berseri. Caranya, cuci muka setiap pagi dengan daun teh yang sudah direndam. Sapukan teh tersebut ke muka, sepuluh minit kemudian basuhlah dengan air bersih. ataupun anda sapukan muka dengan putih telur. biarkan selama 10 minit. Kemudian bersihkan dengan air. Lakukan begitu seminggu sekali. Anda kan nampak keberkesanannya.



hilangkan kesan lebam bwh mata

Bagi mereka yang memakai cermin mata, sudah tentu di bawah mata akan kelihatan kasar dan hitam serta ada kesan lebam. Untuk mengembalikan kelembutan kulit pada bahagian itu, mudah saja. Ambil sedikit minyak sapi dan sapukan pada bawah mata perlahan-lahan bermula dari kanan ke kiri. Kemudian biarkan selama 10 hingga 15 minit. lakukanya pada sebelah malam sebelum hendak tidur. Tetapi ingat, selepas tempoh itu, bersihkan semula muka anda kesan positif beberapa hari kemudian.

tomato,epal licinkan kulit

Bagi mereka yang kulit berminyak, berjerawat ataupun mempunyai kesan parut, cubalah petua mudah ini. Parut sebiji epal atau sebiji tomato yang cukup masak. Kemudian gosoklah perlahan-lahan pada wajah dan leher. Kandungan gelatin pada tomato boleh menghilangkan kehitaman dan parut baru. Biarkan 20 minit, barulah dicuci wajah anda dengan air suam. Lakukan berulang-kali dan anda akan dapat hasil memuaskan.



urutan wajah dgn betul

Muka akan tampak berminyak terutama selepas bangun dari tidur. Sebenarnya, itulah masa sesuai untuk mengurut wajah. Guna jari telunjuk kedua-dua belah tangan. Mula letakkan kedua-duanya di bawah mulut (dagu). Pusingkan jari ke pipi, pipi ke hidung seterusnya ke bahagian dahi. Perlu diingat, jangan sesekali mengurut cara menurun kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan di wajah. Buatlah setiap pagi disusuli dengan minum air suam sebelum mengambil sarapan pagi.















kulit saya putih bersih...jgn jelez..




















cantik kn??terima kasih cik arpah













No comments:

nf