Thursday, August 18, 2011

mahu kurus di bulan mulia?

assalamualaikum...

Selesai Ramadhan biasanya ada orang yang bertambah berat badannya, namun ada pula yang berkurang. Untuk tetap langsing/kurus di bulan Ramadhan, ada beberapa hal yang perlu dititikberatkan. 
Tapi berat badan aku time bulan posa naik tahu!!! constipation punya pasal!!!!!! ggrrrr

0. Susun menu makan korang
Selalu memakan makanan bernutrien baik masa sahur ataupun berbuka, w/p dengan menu sederhana, yang penting mengandung lima unsur nutrien iengkap seperti protein, lemak, karbohidrat, vitamin, dan mineral. Untuk menghindari rasa lapar, makanan yang dianjurkan adalah makanan berserat yang biasanya terdapat pada sayur dan buah.

1. Jaga waktu makan
Perubahan waktu makan adalah hal utama yang paling dirasakan ketika berpuasa. Apabila dalam sehari kita boleh makan besar sebanyak dua kali; makan siang dan malam, selama bulan Ramadhan ini akan terjadi perubahan waktu makan; pada waktu sahur dan buka.
Kemasukan makanan dan minuman kedalam tubuh juga akan sangat terbatas, disarankan untuk mengambil menu makanan yang mengandung unsur gizi dan air putih secukupnya untuk tetap bertenaga selama 13 jam berpuasa. 13 jam tu lama wohh!


surah al-a'raf

















2. Excercise di saat berpuasa
Ada baiknya bersenam tetap dilakukan untuk menyupport program diet anda selama bulan puasa. 
Waktu yang tepat untuk melakukannya adalah 1 atau 2 jam sebelum berbuka dan hindari melakukan olah raga yang terlalu berat.

amalkan sit up utuk perut langsing.















3. Jangan terus tidur selepas sahur
Tubuh memerlukan waktu untuk mencerna makanan, harus ada selang waktu yang cukup sekitar 30 minit setelah makan sahur.
Hal ini dianjurkan untuk menghindari terganggunya proses metabolisme. 
Kerana itu, dirikanlah solat subuh dahulu.tapi orang tuatua pon ada pesan kan yg tak elok tidur lepas subuh. rezki tak masuk.
jadi lebih baik jangan tidur. =P

4. Hindari minuman sejuk dan mempunyai kandungan gula yang tinggi
Jangan minum air sejuk atau ais ketika berbuka, biasakan berbuka dengan minuman panas. 
Perut boleh menjadi kembung apabila minum air sejuk kerana asid dalam perut   akan meningkat. 
Hindari juga berbuka dengan makanan yang manis dengan mempunyai kandungan gula yang tinggi.
Menu pembuka yang manis biasanya boleh didapatkan dari buah kurma dan Juice kerana kandungan gula pada juice dapat menaikan kadar gula dengan cepat, namun tidak merangsang produksi insulin seperti pada minuman dengan kandungan gula tambahan (sirup, teh manis, atau kotak) yang maha lebih merbahaya.

5. Jangan terus makan besar saat berbuka
Agar perut tak terkejut dengan kehadiran makanan jangan terus makan menu utama pada saat berbuka. hal ini dilakukan kerana perut memerlukan ruang kosong untuk mencerna makanan.
Kunyah makanan dengan baik untuk meringankan kerja pencernaan, oleh itu, takdelah perut padat sangat nak proses makanan tu.


seksi.tapi buncit. eyerrrw.
















Demikian, semoga kita semua boleh jadi pemenang - si langsing bergaya pada puasa tahun ini.
hoooyeah!!!!

thenks for reading my entry!!

5 comments:

ღ αεn ツ said...

HAHAHA, kelakar lak gambar last tu. Huuu.

kimiez said...

xtau ape sebab..bulan puasa nie, saiz seluar dr 34 dah jd 32 lak..

haswani said...

aen: kan? buncit.tp ada hati nk tunjuk pewut.

kimiez: wah...bestnya awak. :)

~RizaL~ said...

yg no4 tu mmg susah lah nk hindari.. lebih2 minuman sejuk.. dgr azan je, trus teguk air ntah bper kelas.. ahahaha

jom singgah =>
Berat kew Ringan Blog nie..??

haswani said...

rizal: alah awak eh,kita pon bukannya ikut sangat yg no4 tu.godaan air sejuk sgt kuat woo.

nf