Friday, June 10, 2011

business women wannabe.

assalamualaikum..

alhamdulillah.abes sudah short sem aku pada sem ni. tajuk entry pon takboleh blah kan? entry org dah bekerjaya lah konon-kononnya.berangan letteww.
pada short sem ni aku belajar tiga subjek:
SPORT MANAGEMENT
PENGAJIAN MALAYSIA
ENTREPRENEURSHIP
subjeksubjek ni sebenarnya byk memberi manfaat kat aku. contohnya la kan;
subjek sport management ni sedikit sebanyak mengajar aku bermain bowling dan mengurangkan bilangan bola bowling untuk terperosok ke dalam longkang. yeah,aku berjaya mengalahkan encik kekasih dalam game kedua.huahauahua.

pengajian malaysia pulak membuatkan aku rasa yg aku taksuka sesetengah part yg berkaitan dengan negara.ye,sejarah itu mungkin berulang.tapi sejarah juga mengajar kita akan menjadi yg lebih baik kan?pemimpin negara sekalian,diharapkan kalian berubah sikap dan lebih telus dalam menjalankan tanggungjawab ye.terimakasih. :)

                                       ...............................................

entrepreneurship ni pulak buatkan semangat aku untuk berbisnes makin berkobar-kobar. aku mmg suka meniaga. mana taknya kan,dari kecik lagi dah terdidik camtu. 

masa sekolah rendah lagi dan stat menjual..dulu mak aku selalu buat kuih tiram ng kerepek ubi dan pisang.pedas ada,manis ada,sume adalah.  aku rasa mak aku buat utk akak aku bawak bekal p asrama  Sekolah Tinggi Segamat kot. dan ntah macammana ada permintaan ke hapa,aku tgk mak aku duk pack kan kerepek tu kat plastik kecik2. aku pon saja la bawak p sekolah  agama nak makan time ustaz tengah ngajo.makan kongsi2 dengan kawankawan gitu kan. *buruk betul perangai.  dan ntah camna ntah aku  pon terjual sekali lah kerepek tu. mak aku pon penah jual nasi lemak daging merah tau dulu.sodap. aku rindu betul dgn nasik lemak tu.lama dah kot tak makan.. *akak aku lebih tahu hal sebenar rasanya.
yg ni pulak bila teringat,aku tergelakgelak je..
mak aku jual aiskrim malaysia.ke aiskrim lolipop. ntah,askrim yg duaplopsen tu lah. kononnya nak jual kat jiranjiran lah kan. tapi biasalah budakbudak.bila main kat luar rumah,tekak haus,main rembat je aiskrim dalam freezer tu.sampai tak sempat keras lagi dah abes.

then bila masok matrik pulak, aku stat jual one drop perfume.wallaweyhhh. mmg terkenal jap bilik aku dek flyers yg ditampal sana sini dgn nama aku dan alamat bilik aku. aku dulu pon mmg pakai stok perfume tu je lah pi kelas.tapi bila dah ramai sgt budak kmpk yg jual barang yg sama ng aku,aku pon stop ah kan.lagipon,muak dah kot bau one drop perfume kat mana-mana je aku pegi dalam kmpk tu. sampai jenis nye pon aku dah kenal. dan sebab tu lah,sampai sekarang aku dah tak pakai perfume dah.betul. sbb asal bau perfume je aku bersin.lemas doh. 
bila dah berenti bisnes perfume tu, aku start jual tudung bawal originally from kelantan pulak. yg tu mmg best.memang dapat sambutan hangat dari budak kmpk ok. sbb takde kot yg jual produk yg sama dgn aku.ke produk aku jual lagi murah.tatau la aku.haha.

dan sekarang, aku ada bukak satu acc FB yg lain;  Hwanis Shoppe
yg ni bukan la jual produk sgt pon. tapi lebih kpd preloved. tahu tak preloved ni hapa? dy macam barang second hand la kot.tapi yg masih elok tau. dan preloved ni pon bukannya sume aku yg punya, tapi akak aku,dan sorang classmate aku pon ada. jempot la jenguk ye wahai rakan taulan.

in the future,aku nak buka satu farmasi pulak lah kan.nak berniaga ubat-ubatan pulak.hehe. tapi bab nak buat business plan tu yg aku paling malas.tapi takpe kot. en kekasih boleh membantu kan?INSYAALLAH.

dan aku rasa family aku memang cenderung ke arah ni kot.tapi sumenya secara kecil-kecilan sbb kiterang takde modal yg besar pon.

along dan suami : derang jual BIOSPRAY tau biospray ni kalau taksilap aku baik untuk stroke, diabetes dan macammacam jenis penyakit.kalau taksilap, BIOSPRAY ni larutan beralkali. uwan aku pon pakai ni sekarang.kalau sapu kat tempat yg luka,InsyaAllah sekajap je luka tu kering. untuk masalah jerawat dan kegemukan pon boleh rasanya. :)



kak lang : dy jual tudung-tudung kat sekolah dy.kalau taksilap la. dia juga terima tempahan utk buat kek. sedap tau kek dy.masa sambut birthday kiterang pon,dy jugak yg buat kek.dy ckp dy belajar tu sume dari internet je. hebat bukan :)

blueberry cheese tart
cheese cake
dik kemba dan suami: derang sekarang jadi tokey serunding oke.serius sedap. juga dari kelantan.  100g hanya RM6. murah kan. :)


bangteh: dy sekarang jadi tokey ikan bakar dekat Gerai Ikan Bakar Tok Wan@ Mentari Court. ni pon murah jugak tak silap. harga antara RM6-RM8 seekor ikan.  idea asal ialah daripada  k.lang yg mmg sgt berbakat dalam masak memasak ni.. promote la kat kawan2 suruh dtg tau.
ikan talapia bakar.



hah.tu je la kot. skg ni aku suka sgt buat entry panjang panjang kan? dah buang tebiat kot.
eh, korang,boleh tak kalau nak update entry yg dah lapuk? heheh. takboleh? oke.bye!


thanks for reading this entry!!!




No comments:

nf