Thursday, June 23, 2011

masakan jawa: PEPES UDANG KELAPA MUDA

assalamualaikum...

eh, firstly nak wish.
19jun 2011: HAPPY FATHER'S DAY, abah!!
20jun 2011: HAPPY BIRTHDAY, abah!!
tadi pagi aku pergi umah nenek aku kat kg bukit changgang, banting, selangor.
dan masa lunch tadi aku adalah tolongtolong beliau masak masakan yg direquest oleh abah.
pepes udang kot.takpon pales udang.lagi peles udang. aku tak pasti apa nama resepi tersebut. tapi yg aku sangatlah pasti,masakan tersebut adalah makanan org jawa.
aku juga sangatsangat pasti yg rasanya sangat OHESEm!!


berdasarkan apa yg aku tolong tadi. aku dapat kenalpasti bahanbahan yg nenek taruk dalam tu.
antaranya ialah :

bahan:
udang galah(dibuang kulit) tetapi kepalanya ditumbuk lumat.
kelapa parut 
air kelapa dara
                                                          daun pisang utk membungkus
lidi utk menyemat

bahan kisar
5 biji bawang merah
2 biji bawang putih
segenggam ketumbar
*air asam (air pakai air kelapa dara)
*4 sudu gula pasir
                                                                       *½ sdt garam

* kuantiti berdasarkan sesedap rasa.

Cara membuat:
1. Bersihkan udang. buang kulitnya.tetapi kepala nya ditumbuk lumat.
2. Campur semua bahan dan kelapa parut, gaul sehingga sebati. 

3. Ambil 3sudu adunan dan letakan diatas daun pisang. bungkus dan semat dengan lidi.
4.  Lakukan hingga adonan habis.kemudian kukus hingga masak.

dibungkus lebih kurang cenggini ye rakanrakan.


inilah hasilnya. *taknik amek gambar takbetul. T__T


ye.gambar diatas adalah hasil masakan tersebut. aku ngaku,memang nakpak takcantik sebab aku takpandai amek gambar.
tapi don't judge a book by its cover. macam tu jugak la rasa pepes udang ni.jangan menilai rasa kesedapan ny berdasarkan gambar yg aku takpandai amek ni.tssk
rasa dulu,baru tahu keenakannya. ni first time kot aku rasa masakan camni. tapi mmg sedap. ada manis,masam,masin,lemak, semua cukup. PERFECT! 


then,abah aku cakap, harga sebungkus pepes udang yg nenek buat tadi adalah berharga RM10. huh? mahal kan? abah cakap lagi,mahal tu pon sbb guna udang galah dan kepakaran si pembuatnya. lagipon pakcik aku cakap lagi. sekarang punya pepes udang takde dah yg asli. semua dah ditambah perasa seperti cili,tomato n byk lagi.yang nenek buat ni mmg asli rasanya. takcaya? meh lah rasa. :P

thank you for reading my entry!!

No comments:

nf