Tuesday, November 9, 2010

mengapa mereka hipokrit.

salam guys.
seriously, pada zaman dahulu kala,
sumpah,saya sgt la tak suka dekat org yg hipokrit ni.
tp,makin lama saya hidup,
saya dapat memahami mengapa dan kenapa mereka bersikap sedemikian.
setelah research yg dibuat oleh saya..ecece..
saya mendapati bahawasanya mereka mempunyai alasan sendiri kenapa mereka  bersikap hipokrit.

kerana:


1 .Kita hipokrit pada diri sendiri untuk menjaga hati orang lain.Sebabnya,taknak org len terasa hati dgn kita.Tetapi,jangan menjadi hipokrit sehingga menjatuhkan dan memalukan org lain. =)

2. Kita sering memikirkan orang tentang lain dari diri sendiri. org lain hny pandai suruh kita jaga hati mereka,tapi mereka tak jaga hati kita.jika kita tak fikir pasal diri kita sendiri,sape lagi yg nak fikirkan?

3. Mereka bersikap hipokrit itu adalah untuk menjaga nama baik keluarga. bila balik kg,pakai tudung,bila dekat kolej,bukak tudung.takkan la mereka nak malukan mak bapak mereka yg alim dan disanjungi kat kg tu kan?kalau aku pon camtu.hehe

4. Mereka hipokrit kerana pekerjaan.artis contohnya,pengarah suruh pakai tudung,laju je mereka terima offer tersebut. tapi,pabila diluar set,bukak tudung.bila ditanya, "aku tak pakai tudung sebab aku taknak hipokrit". banyak la ko!

5.Mereka hipokrit sbb  kita bakal customer dy.  salesmen contohnya,tengah syok kita makan bihun sup kat restoran sabar menanti tu, dia datang nak tunjuk produk dia jual. Ingat dia suka ke kalau kita tak beli. Tapi dia senyum juga sambil ucap terima kasih.


    hipokrit itu perlu ada, cumanya tak perlu mengada-ngada dan melebih-lebih... Tetapi sangat memalukan jika anda mengaku sebagai Pendakwah tetapi menghipkritkan diri. 

    p/s:  hai "manusia",
    siapa anda nak menghukum/melabel/menyebar2kan keaiban seorang hamba Allah atas kesilapannya?

    utamakanlah bersangka baik.
    hati manusia, siapa yg tahu melainkan Allah s.w.t
    dia manusia, kamu pun manusia.
    same2 lemah pada asalnye.
    jangan kagum lebih2, jgn benci lebih2.

    pi la tegur die bebaik, org yg ditarbiyyah ni biasanya sng menerima teguran.. (macam saya ^^)


    4 comments:

    sembil9n said...

    -__- aszwani ...err... boleh x.. jgn sengetkn tulisan...kerane iye susah dibace olh org2 yg pglihatan nye kurg...hik3.... pnt bace... =__=

    huuu~ papepn... I'll follow u

    Nurulbadiah Lai said...

    hipokrit?
    kalau boleh elakkn
    tp kalu dlm keadaan terdesak n terpksa..terpkse hipokrit jugak kn..
    tp biar berpada
    :)
    new reader here

    asz.wani said...

    sembil9n: hehe..sory.sory sbb xalert pasal tu..amacam ng tulisan sekarang? da ok? hehe ^^

    asz.wani said...

    sume org mmg xdapat nk elakkan diri dari bersikap hipokrit kan?
    selagi kita boleh cuba elakkan,kita elakkan.. =)

    nf