Saturday, January 22, 2011

mcD haram dimakan

assalamualaikum...

"jangan melalkan sesuatu yg haram"...sama juga dengan 'jangan mengharamkan sesuatu yg halal".betull tak?

kesahihan:
"Aku ciptakan hamba-hambaKu ini dengan sikap yang lurus, tetapi kemudian datanglah syaitan kepada mereka. Syaitan ini kemudian membelokkan mereka dari agamanya, dan mengharamkan atas mereka sesuatu yang Aku halalkan kepada mereka, serta mempengaruhi supaya mereka mau menyekutukan Aku dengan sesuatu yang Aku tidak turunkan keterangan padanya." (Riwayat Muslim)


aku mmg jarang nak berprejudis terhadap isu halal haram makanan.makanan yg semacam ni.sbb,mmg sah.sah la kalau haram,takkan byk iklan-iklan mcD yg berlambak.lambak kuar kat tv,tepi2 highway tu kan?ramai orang yg boikot mcD dan derang kata mcD tu haram!!.bongek punya org..
lainla kalau korang nak boikot mcD sbb anti-Israel.tu aku boleh terima lagi kot.sangat terima..

lagipon,sekarang ni kan zaman yg berteknologi tinggi,dunia di hujung jari.. kalau korang nak tahu sangat sesutau barangan tu halal/haram,ape kata korang pergi je dekat website jakim,check satu2 barangan kat situ.mudah kan??ni tidak..bila satu syarikat MLM yg menghasilkan produk halal kuarkan satu list yg mengatakan sesuatu barangan tu haram,korang terus percaya 100%.tanpa selidik menda tu betul atau tidak kan? lepastu bila ada kawan korang mkn makanan yg kononnya 'haram' tu,korang boleh pulak suh dy buang mknn tu..tak ke bangang namanya tu?(aku sgt emo bila tulis entry ni sbb aku penah terkena..maaf.)

"Katakanlah! Siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang telah diberikan kepada hamba-hambaNya dan beberapa rezeki yang baik itu? Katakanlah! Tuhanku hanya mengharamkan hal-hal yang tidak baik yang timbul daripadanya dan apa yang tersembunyi dan dosa dan durhaka yang tidak benar dan kamu menyekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak turunkan keterangan padanya dan kamu mengatakan atas (nama) Allah dengan sesuatu yang kamu tidak mengetahui." (al-A'raf: 32-33)

nak baca lebih lanjut tentang isu halal haram mcD,sila ke belog wootwoot

aku rileks je mkn ayam mcD.sambil belajar lagi   tu..  : P



 thank you for reading my entry!!

5 comments:

Manusia ini said...

sokong! heee~

haswani said...

tu la kan... hakimi sesuatu tanpa usul periksa.

aizyan said...

nak side income tak??? ko jengah entry aku yg ni

http://mylifeonlymyworld.blogspot.com/2011/01/jom-join-heartbeat.html

Artzlizan said...

burger mcd sedap.... :)

haswani said...

kak kembar: nakkk.tapi broadband aku slow giler mcm sipoot la.nak update entry pon tak boleh ni..


p.duyong: kan?kan? sedap kan??

nf