Tuesday, January 25, 2011

apa salah org JAWA macam aku??

assalamualaikum...


  • masa aku kecik.kecik dulu,nama abah aku sangat glemer dlm klgn bebudak sekolah kt johor sekali ng aku..ada je masa free derang nak sakat aku guna nama abah aku..sedih woo bila tiap.tiap hari nama abah ksygn diejek..wak songo..korang tau takk songo tu apa? songo tu = sembilan. tambah pulak mak aku mmg asal dari n9.lagi la menjadi2 derang punya kegembiraan menyakat aku.. ni ada lg,bila derang tahu yg adik beradik aku ada 10 org,boleh pulak derang ckp,"nape tak cukupkan 9org je??" haha..sadis kan?kelakar pulak bila ingat balik mende ni...



  •  lain pulak cerita bila dah naik sekolah menengah ,ejekan tu makin lama makin kurang..bila dah xde,ejekan lain pulak yg dtg...masa aku form1-3 aku kan  bsekolah kat kelantan,masa form4-5 pulak,aku sekolah kat terengganu..masa ni mmg gilerr ahh kena kutuk abes2 ng budak sekolah."bajet kecek luor,padahal ore ulu guo muse jah". takpon, "bolok ah mg ni kecek luar,koya org kay ell"..masa tu sumpah,tatau nak ckp ape dah..takkan la  org JAWA macam aku ni mesti fasih ckp kelantan+terengganu pulak kan??penah la msa aku kat kelantan dulu,bebudak sana tak bg aku kecek kelate sbb "gayo aku kecek bolok,tungge-langge,rosok ke bahaso klate jah". sbb tu masa aku kat trg,aku tak berani la kan nk cakapp dialek kelate+ganu.tapi tu lah,byk kali bgtau yg aku bkn org kelantan pon,derang maseh tak percaya..aku makan tempe.tapi tetiba disuruh makan budu.. ilovebudu.


tapi sekarang lain sudah bila aku dah masok 'universiti', xde dah dgr ejekan mcm kat atas tu dah..mungkin masing2 sudah matang besar panjang dah.. lagipon,sekarang ni susah dah nak bezakan mana satu org kelantan+terengganu.sebab masing2 dah berlumba2 pergi kay ell dan  cakap kay ell..aku pon tak pandai ckp kay ell.pegi kay ell pon boleh kira bape kali setahun..tak berani.takoot sesat.almaklom,org jowo kampung katekan.. =D 

aku bangga ada darah JAWA w/p aku orak ngerti ngomong JOWO.
lagi bangga bila org panggil aku dengan nama penuh aku.HASWANI SAMILAN

p/s: aku dapat idea nak tukis entry ni dari akak gonjeng..tq yawww.

 thank you for reading my entry!!

4 comments:

$RauLZaiDi$ said...

ok hapa Jawa...
berdasarkan pengalaman bergaul dgn org berdarah Jawa,
lelaki- terer buat lawak
ppuan - terer memasak

;)

aizyan said...

hmmm adakah wani terer memasak??? hmmmm....

Anonymous said...

budak-budak kecik mmg camtu.takboleh pikir dgn betul.

haswani said...

RZ: ye ker laki jawa pandai wat lawak??

kak kemba: aku teror lah.malas jek.. huahuahua..

amos: haha,budak la sgt kan.saya yg terlebih matang kot ms tu..teehee

nf